Kto powinnien posiadać Freistellungsbescheinigung?
Potrąceniem podatku budowlanego powinien zająć się zleceniodawca w momencie, gdy jego podwykonawca wykonał usługę budowlaną, nie posiadał ważnego Freistellungu, a wypłacana kwota była większą niż 5.000,00 euro, lub sumowa wypłacanych do tego momentu faktur przekroczyła 5.000,00 euro. W przypadku przedsiębiorców, którzy pracują jako podwykonawcy, bez względu na formę prawną działalności gospodarczej, jaką prowadzą, powinni posiadać taki dokument. Jesteś zleceniodawcą, który zlecenie otrzymuje od innej firmy, także jesteś zobowiązany do przedłożenia ważnego Freistellungu firmie, dla której pracujesz.
Co dzieje się, gdy brakuje Freistellungu?
Jesteś podwykonawcą i nie posiadasz ważnego Freistellungu, to twój zleceniodawca potrąca 15 % od wypłacanej kwoty, na poczet zabezpieczenia zobowiązań podatkowych, jakie ewentualnie może mieć, wobec ciebie lub twojej firmy, niemiecki urząd skarbowy.
Masz podwykonawcę, który nie przedłożył wymaganego zwolnienia Freistellung w momencie zapłaty za faktury, to musisz dokonać potrącenia 15 %. Zobowiązany jesteś zrobić deklarację dotyczącą tego potrącenia, odprowadzić zaliczkę do skarbówki, a podwykonawcy przekazać zaświadczenie potwierdzające dokonania zgłoszenia.
Warto jeszcze zaznaczyć, że za pobranie i odprowadzenie podatku budowlanego odpowiedzialny jest zleceniodawca.
Jednak podatek budowlany nie jest pobierany, jeśli wartość usług budowlanych świadczonych na rzecz danego zleceniodawcy nie przekroczyła 5 000 euro
Kiedy powinien być złożony wniosek o zwolnienie Freistellung?
Ze względu na długi okres oczekiwania dokumenty do Freistellungu powinny być złożone jak najszybciej, najlepiej przed rozpoczęciem zlecenia. Jeśli wnioskodawca prowadzi działalność w branży budowlanej na terenie Niemiec, przed złożeniem wniosku powinien sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), a także upewnić się, że umowa spółki jest aktualna.
Jak długo oczekuje się na Freistellungsbescheinigung
Na wydanie tego dokumentu czeka się od tygodnia nawet 3 miesięcy. Jest to uzależnione od urzędu skarbowego, do którego składane będą dokumenty i przez kogo opracowywany będzie dany wniosek. Tak jak to w życiu bywa, są urzędnicy, którzy pracują szybciej i wolniej.
Polski przedsiębiorca świadczący usługi budowlane podlega pod cztery urzędy skarbowe: Finanzamt Cottbus, Finanzamt Hameln, Finanzamt Nördlingen i Finanzamt Oranienburg. To pod jaki urząd skarbowy dany przedsiębiorca będzie przynależeć, zależy od pierwszej litery alfabetu nazwiska przedsiębiorcy lub nazwy firmy w przypadku osób prawnych. Z praktyki wiemy, że w Urzędzie Skarbowym Nördlingen oczekuje się najdłużej.
Czas oczekiwania na Freistellung wydłużyć się może także z powodu okresu urlopowego i świąt.
Co można zrobić, żeby przyśpieszyć nadanie Freistellungu?
- Należy dostarczyć jak najszybciej do naszego biura w Zgorzelcu komplet wymaganych dokumentów i podpisanych druków.
- W celu przyśpieszenia, druki i dokumentację opracowujemy w naszej firmie w ciągu jednego dnia i tego samego dnia wysyłamy bezpośrednio z poczty po stronie niemieckiej. W Niemczech poczta działa bardzo sprawnie, w 90 % dostarczana jest na drugi dzień.
- W przypadku, gdy widzimy, że wydanie Frestellungsbescheinigungu się przedłuża, pracownicy naszej firmy dzwonią bezpośrednio do urzędnika zajmującego się opracowywaniem wniosku z prośbą o szybsze rozpatrzenie.
- Częste opóźnienie w nadaniu tego dokumentu, lub czasami odmowa spowodowana jest tym, że przedsiębiorcy starający się o ten dokument nie mają uregulowanych spraw podatkowych w niemieckim urzędzie skarbowym. Mogą to być zaległości związane z brakiem uregulowania podatku dochodowego, czy też Vatu. Innym powodem może też być niedopełnienie wszystkich obowiązków wobec skarbówki w Niemczech, t.j. nieterminowe odpowiedzi na pisma, brak weryfikacji podatkowej. Dlatego pracownicy naszej firmy przed wysłaniem dokumentacji dotyczącej Freistellungu sprawdzają wspólnie z klientem, czy wszystkie sprawy związane z przeszłości zostały w niemieckiej skarbówce załatwione. Jeśli nie, to za zgodą przedsiębiorcy pomagamy w dopełnieniu zaległych formalności w urzędzie.
- Częste opóźnienie spowodowane jest także tym, że zaświadczenie to wysyłane jest na wskazany adres w Polsce listem zwykłym, a nie listem poleconym. Z praktyki wiemy, że przedsiębiorcy, którzy podali polski adres do doręczeń, otrzymywali ten dokument z dużym opóźnieniem lub nie otrzymali go w ogóle, ponieważ został zagubiony przez pocztę polską. Z tego względu proponujemy naszym klientom skorzystać z naszego adresu do doręczeń po stronie niemieckiej. Większość naszych klientów w ramach podpisanej z nami umowy, oprócz niemieckiego adresu do doręczeń korzysta z usługi, która gwarantuje dotrzymanie terminowości, profesjonalnego i bezbłędnego opracowania dokumentacji i zgłoszeń oraz fakturowania zgodnie z prawem polskim i niemieckim.
Jakie dokumenty potrzebne są do złożenia wniosku o Freistellungsbescheinigung?
Jeśli o to zaświadczenie staramy się po raz pierwszy, to w pierwszej kolejności należy zgłosić firmę we właściwym urzędzie skarbowym. Celem uzyskania freistellung należy przedłożyć:
- Certyfikat Rezydencji Podatkowej (Ansäsigkeitsbescheinigung) w oryginale, druk ten potwierdza Urząd Skarbowy w Polsce. Wniosek można złożyć samodzielnie przez internet na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/. Wówczas wnioskujemy o dokument CFR-1.
- Kserokopię zaświadczenia o wpisieewidencji gospodarczej (CEIDG) wraz z kserokopią tłumaczenia przysięgłego.
- Kserokopię dowodu osobistego.
- Kserokopię podpisanych umów.
- Kopię wystawionych faktur dotyczących zlecenia na terenie Niemiec.
- Wypełnione druki zgłoszeniowe zawierające wiele ważnych informacji min.:
- Dane firmy, podmiotu ubiegającego się o Freistellung, w tym niemiecki numer identyfikacji podatkowej i numer konta bankowego.
- Ilość pracowników zatrudnionych w Polsce i ilość pracowników odelegowanych do Niemiec.
- Dane dotyczące zleceniodawcy, budowy.
Jeśli wykonawca świadczonej usługi budowlanej o zaświadczenie star się po raz kolejny, w celu przedłużenia tego dokumentu, należy złożyć nowy wniosek wraz z dokumentami. W niektórych przypadkach należy pisemny wniosek uzupełnić o odpowiedź na pismo, weryfikację podatkową lub rozliczenie z urzędem skarbowym w Niemczech.
Na jaki okres wydawany jest Freistellungsbescheinigung?
Z praktyki wiemy, że pierwszy Freistellung wydawany jest zazwyczaj na okres 3 miesięcy. Drugi i kolejny wydawany jest co roku na okres jednego roku, jeśli w niemieckiej skarbówce wszytko zgłaszane i załatwiane było na czas.
Jak odzyskać 15 % Bauabzugsteuer (podatku budowlanego)?
Jeżeli potrącony został 15% Bauabzugsteuer, to deklarację o zwrot podatku budowlanego (zatrzymanej kwoty) możesz składać po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym nastąpiło potrącenie. W pierwszej kolejności należy złożyć weryfikację podatkową firmy i pracowników. Po potwierdzeniu braku zaistnienia obowiązku podatkowego w Niemczech, możesz złożyć wniosek o zwrot. W przypadku, jeśli obowiązek podatkowy zaistnieje, należy rozliczyć się z podatków i wówczas wnioskować o zwrot potrąconego Bauabzugsteuer. Do wniosku dołączyć należy druk potwierdzający zgłoszenie Bauabzugsteuer (ten, które otrzymałeś od zleceniodawcy).
Jeśli zależy Ci na szybkim załatwieniu Freistellungu to zapraszamy do skorzystania z usług naszego biura.
Zobacz, w czym jeszcze możemy Cię wyręczyć
WERYFIKACJA DOKUMENTÓW:
Nie masz pewności czy dobrze wypełniłeś dokumenty? Obawiasz się, że nie znasz wszystkich wymogów dotyczących prowadzenia firmy budowlanej w Niemczech? Potrzebujesz specjalistycznego doradztwa?
Zgłoś się do nas, a my dokładnie zweryfikujemy Twoją dokumentację pod kątem zgodności z niemieckim prawodawstwem
SEKRETARIAT:
W ramach prac sekretariatu pomożemy zająć się:
- obiegiem korespondencji zarówno mailowej, jak i tradycyjnej,
- informowaniem o poczcie przychodzącej oraz odpowiedzią na pytania dotyczące otrzymanych dokumentów, a także pomagamy w sprawnym odpowiadaniu na nią.
FAKTUROWANIE:
Nie masz czasu na wystawianie faktur? Chcesz zająć się rozwojem swojego biznesu, a sprawy papierkowe zlecić nam?
W ramach podpisanej umowy chętnie wesprzemy Cię w:
- wystawianiu rachunków w sposób zgodny z obowiązującymi zasadami,
- wystawianiu ofert,
- wystawianiu korekt do rachunków,
- pisaniu upomnień do niezapłaconych faktur,
- kontakcie ze zleceniodawcami.
PRZECHOWYWANIE DOKUMENTÓW:
Świadczysz usługi budowlane na terenie Niemiec lub oddelegowujesz pracowników do pracy w Niemczech? Potrzebujesz miejsca do przechowywania dokumentacji firmowej?
Jako firma polska zobowiązani są Państwo do gromadzenia dokumentacji firmy pod wskazanym adresem na terenie Niemiec w celu umożliwienia ich skontrolowania przez właściwe urzędy.
Przyjdź do nas i powierz nam swoje dokumenty.